W USA rozpoczął się wielki strajk pracowników portowych

Dodano:
Port Baltimore przed planowanym strajkiem Longshoreman's Źródło: PAP/EPA / JIM LO SCALZO
W USA rozpoczął się wielki strajk pracowników portowych. Potencjalna skala strat jest potężna i może przełożyć się na światową gospodarkę.

Strajk rozpoczął się po miesiącach przeciągających się negocjacji kontraktowych, które przynajmniej do tej pory nie przyniosły konsensusu. W rezultacie dziesiątki tysięcy pracowników portowych na Wschodnim Wybrzeżu USA i wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej zdecydowały się na strajk. Rzecz dotyczy zbyt niskich płac oraz kwestii automatyzacji w portach, która wypycha z pracy człowieka.

Wielki strajk portowy w USA

Jak informuje "Politico" "Międzynarodowe Stowarzyszenie Longshoremen's Association [związek zawodowy – red.] i United States Maritime Alliance, znane jako USMX, które reprezentuje spedytorów, operatorów terminali i stowarzyszenia portowe, nie zdołały uzgodnić nowej umowy o zatrudnienie pracowników portowych przed wygaśnięciem poprzedniej, sześcioletniej".

Administracja prezydenta Bidena wezwała USMX do wypracowania porozumienia z pracownikami, ale ostatecznie do tego nie doszło. Pracownicy portowi, którzy zajmują się ładowaniem i rozładowywaniem statków towarowych w 14 portach od Nowej Anglii po Teksas, odeszli z pracy. USMX twierdzi, że wygasły kontrakt obejmował około 25 tys. pracowników.

Według "Politico" miał zaoferować podwyżki o prawie 50 proc., ale to nie wystarczyło związkowi, który opublikował liczby sugerujące, że chce blisko 60 proc. podwyżek.

Przewodniczący ILA Harold Daggett naciskał na dodatkowe zabezpieczenia przed automatyzacją, a w lipcu ubiegłego roku obiecał stworzyć międzynarodową koalicję, aby uniemożliwić portom morskim korzystanie z takiej technologii.

Straty rzędu pięciu miliardów dolarów dziennie

Sytuacja jest niebezpieczna zarówno dla pracowników, jak i dla konsumentów. Strajk utrudnia handel w wielu ważnych portach, w tym w porcie w Nowym Jorku i New Jersey, największym na wschodnim wybrzeżu, oraz m.in. w Savannah w stanie Georgia, Hampton Roads w Wirginii i Baltimore.

Porty wschodniego i zatokowego wybrzeża obsługują około 50 proc. amerykańskiego importu oceanicznego. Chodzi tu m.in. o odzież, farmaceutyki czy owoce i warzywa. Według analityków i grup biznesowych strajk może mieć szacunkowy wpływ ekonomiczny od setek milionów dolarów do 5 miliardów dolarów dziennie.

We wtorek prezydent Biden wezwał USMX do wynegocjowania uczciwego porozumienia z pracownikami Longshore i wyraził zaniepokojenie "rekordowymi zyskami" branży.

Źródło: Politico / Onet
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...